Definitii ale cuvintelor utilizate in scrima
Aceste definitii sunt grupate in functie de legatura dintre concepte si nu alfabetic.* atac - in general caracterizat de o incercare de a atinge oponentul in zona valida, prin extinderea bratului in asa fel incat cotul sa nu ramana indoit. In plus in sabie, lama este intr-o pozitie de inainte in asa fel incat sa faca cel putin un unghi de 135 de grade cu bratul care tine arma.
* contraatac – un atac realizat imediat dupa atacul initial al oponentului. In floreta si sabie, contraatacul nu are in mod necesar prioritatea. In spada, daca atacul initial s-a concretizat, contratacul trebuie sa vina suficient de aproape ca si timp, dupa atacul initial pentru a fi valid (in practica lovitura din contraatac trebuie sa fie intr-un interval de 0,2 – 0,4 secunde dupa lovitura atacuului initial. In acest caz se vor aprinde becurile apaatului in acelasi timp si se va pune cate 1 punct pentru fiecare scrimer).
* bataia de lama – un atac care implica o lovitura scurta pe lama oponentului, inainte de a incerca sa marchezi. Bataia de lama este folosita pentru a muta lama oponentului fata de linia stabilita de acesta sau pentru a castiga prioritatea in floreta sau sabie. Bataia trebuie executata in punctul slab al lamei oponentului (dupa a 2-a treime a lamei). Daca bataia loveste punctul tare al lamei(aproape degarda), atunci se considera ca si cum oponentul a parat atacul, si astfel oponentul are drep imediat de riposta.
* atac fals – intinderea bratului catre adversar, amenintand zona valida, apoi schimband directia lamei fara a indoi cotul si a ataca.
* parare – pararea este actiunea defensiva facuta cu arma pentru a preveni o actiune ofensiva.
* mal-parry - incercare de parare care nu paraseste lama celui care ataca, inainte de venirea atacului, fie ca acesta marcheaza sau nu. O parare buna, valida, este acea care intra in contact cu lama care ataca si paraseste cu succes lama inainte de venirea atacului. O ne-parare este o parare care nu isi face de fapt treaba de a devia lama care vine spre tine.
* riposta – actiunea ofensiva realizata de scrimerul care a parat atacul.
* contra-riposta – actiunea ofensiva realizata de scrimerul care a parat riposta.
* repriza – un nou atac executat imediat dupa intoarcerea la pozitia de garda in timpul unui asalt de 5 tuse.
* remiza – o actiune de ofensiva simpla si imediata care urmeaza atacului original, fara a retrage bratul, dupa ce oponentul a parat sau s-a retras, cand cel de-al doilea fie a incetat contactul cu lama fara sa riposteze sau a facut o riposta care este intarziata.
* continuare – o remiza pe aceiasi linie ca si primul atac.
* intensificare – o noua actiune facuta impotriva unui adversar care a parat fara sa faca riposta sau a evitat cu greu prima actiune prin retragere sau schimband tinta. Diferenta intre o intensificare si o remiza este ca intensificarea este o actiune complet noua. In alte cuvinte, bratul cu arma este retras dupa primul atac.
* atac drept – o pozitie specifica in care bratul cu arma al scrimerului este tinut drept si varful armei ameninta continuu aria valida a oponentului.
* degajamentul – actiunea de ocolire (inselare) a aparari adversarului, vaful armei reintorcandu-se la aceiasi linie de dinainte de miscare.
* coupe – asemanator unui degajament dar lama ajunge pe o linie opusa celei initiale. Deasemenea, un coupe trece mereu pe deasupra lamei oponentului, niciodata pe dedesubt.
* avansare – un pas inainte. Acest pas poate avea marimi si viteze diferite dar in general distanta dintre piciorul din fata si cel din spate de inainte de avansare este egala ce cea e dupa avansare. Avansarea poate fi executata din pozitia de garda sau dupa ce ai stabilit deja o linie.
* retragere – un pas inapoi(similara ca si caracteristica miscarii de avansare).
* incrucisare – aducerea piciorului din spate in fata piciorului din fata in timpul unei miscari inainte (avansare, fandare, etc.), sau aducerea piciorului din fata in spatele celui din spate in timpul unei retrageri. Este utilizata la flesa.
* fandare – impingere puternica cu piciorul din spate care propulseaza scrimerul catre oponentul sau.
* ballestra – un salt inainte si fandare. Saltul se face cu aterizarea talpilor in acelasi timp pe plansa si este urmat de o fandare. De obicei acest procedeu este utilizat in sabie si floreta la initierea unui atac.
* flesa – un atac in fuga care implica aproape mereu o incrucisare.
* distanta potrivita – ambii scrimeri se plaseaza in pozitia de garda si intind bratul in asa fel incat varfurile lamelor nu se incruciseaza. Scrimerii trebuie sa aiba distanta potrivita cel putin la inceputul asaltului.